Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY VOLNÁ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR
Smlouva | Certifikát | GDPR osobní údaje | Povinné informace | Jak objednat |

Cykloturistika víkendy

Cykloturistika

Turistika

Trekové trasy

Vyber zájezd jinak ...

Duben 2024
Po-tStLtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
(Zpět na seznam reportáží)

11.02.11 Petr Mikota

Po trase koněspřežky z Budějovic do Lince


Takto jsme nazvali v katalogu náš cyklozájezd. V posledních letech byla vybudována řada pěkných cyklostezek vedoucích po tělesech zrušených železnic. Jezdíme po nich na našich zájezdech v bavorském příhraničí i v Alpách. Oprávněně očekáváte, že Vám nabídneme pohodovou jízdu po náspech a mostech, kudy v minulosti klusali koně táhnoucí vagony v podobě dostavníku. Musím Vás ale zklamat – není tomu tak. Provoz na konězpřežce do Lince byl ukončen mezi lety 1868 – 1872. V úseku Budějovice.- Rybník byla většina železničního tělesa použita při přestavbě na parní provoz. Jen některé úseky, které měly nevyhovující parametry byly „ušetřeny“. Ovšem, pokud vedla trať v polích byla postupně rekultivována opět na pole a louky. Do dnešní doby se proto zachovalo jen pár úseků většinou v lese. Ani po nich se ovšem jet nedá, protože jsou zarostlé a rovněž chybí mosty, které byly zpravidla dřevěné.
Zajímavější část nás čeká od stanice Rybník. Zde se totiž nová trať odchýlila od původní. Je to dáno tím, že stavitel koněspřežky – František Gerstner, zvolil pro překonání rozvodí Kerschbaumské sedlo, místo Heršláckého sedla. Byla to osudová chyba, která způsobila zpoždění a prodražení stavby. Ovšem díky tomu je v této části zachováno mnohem více úseků původní trati. Další část trati od Kerschbaumu do Lince byla navíc stavěna úsporným způsobem a zcela proti původním Gerstnerovým pravidlům. Proto nebyla tato část použitelná pro přestavbu na páru. Najdeme zde proto mnoho zajímavých mostů i úseků trati.
Kudy tedy pojedeme? Trasa vede po cestách a silnicích v okolí trati a jejím cílem je navštěvovat jednotlivé dochované části původní dráhy. Na našem území se zachovaly 3 stanice, několik strážních domků a celá řada úseků tratě ať už na náspu nebo v zářezu. Je zde i několik zbytků mostů. Tyto stavby jsou vyhlášeny za Národní kulturní památku. Návštěvník se při jejich objevování seznámí mimoděk i s postupy stavitelů, které jsou dnes sice již dávno překonané, které ale ukazují, jak těžko se rodil nový technický věk.
Navštívíme muzeum v Bujanově a zejména velkou expozici v Kerschbaumu, kde je i část rekonstruované trati včetně možnosti projížďky původním vozem. Užijeme si při hledání zbytků trati, vedoucí často divokým terénem. I když se neprojedeme na kole po náspech koněspřežky, přesto navštívíme místa zajímavá technicky i krajinově.



Přes tenhle most by se na kole ještě dalo jet.

Ale tímhle zářezem v romantickém terénu poblíž státní hranice by se kolo nedalo ani tlačit.

Takhle to viděli cestující v 19. století.

Pamětní deska staviteli železnice na nádraží v Rybníku.
 Přidej komentář k tomuto článku: 
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:


Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725

webhosting: hostitel: FORPSI TOPlist ověřeno: Valid HTML 4.01 Transitional
design: Jan Nágr programming: Čestmír Kašpar
© 1999-2017 CK Loudatour s.r.o