Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY VOLNÁ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR

14151617181920
21222324252627
28293031
(Zpět na seznam reportáží)

22.05.02 Jiří Louda

Adamello 2001 - průzkumná cesta.

Účastníci: Jiří Aišman a Jiří Louda

Neděle 24.6.2001
Odjezd z Plzně v 9:30. Trasa: Železná Ruda – Mnichov – GA-PA – Samnau – Merano – Male Cca 20 km za Meranem po výjezdu do sedla začíná blikat kontrolka oleje a při zastávce zjištěn mohutný úbytek oleje, celý motorový prostor zastříkán olejem, nelze lokalizovat místo úniku. Nalito 2,5 litru oleje a při zastávce u benzinové pumpy asi po 2km za Male zjištěno, že olej při spuštění motoru téměř kontinuálně vytéká. Po konzultaci s ÚAMK přijíždí asi za hodinu auto s nabídkou odtahu a úschovy auta v garáži. Odmítáme a domlouváme ranní přesun auta do speciálního servisu OPEL v Male. Spíme na loučce u pumpy (Q8) pod širákem na karimatkách.

Pondělí 25.6.2001
V 8:30 přejíždíme se včerejšími Italy do servisu v Male. Ujímá se nás mladý opravář v neposkvrněných montérkách a za asi 10 minut zní verdikt: MOTOR KAPUTO, DOMA VYHODIT A DÁT JINÝ. Prodává nám 2 litry oleje a prý pomalu dojedeme domů. Poté vyndá velký karton, který měl pod prostorem motoru a s překvapením zjišťujeme, že je na něm za tu chvilku asi litr oleje. (Opravu před tím vyřešil ucpáním hadičky z motoru do karburátoru). Při spuštění motoru teče olej opět proudem a je zřejmé, že bychom daleko nedojeli. Předtím jsme zaplatili 50.000 ITL a přidali 4 „gambáče\\\" a snad i proto se mladý opravář pouští do zjišťování místa velkého úniku oleje. Auto je vyzdviženo a opravář statečně poskakuje pod kapajícím motorem se snaží najít příčinu. Po půl hodince však vytrvalost nese ovoce. Mladý opravář má z diagnózy snad větší radost než my: Prasklým tlakovým čidlem byl olej vtlačován do bužírky vedoucí přes motor k přístrojové desce a cestou na různých místech odkapával. Čidlo však není na skladě a musí ho přivést z Trentina. Do 14 hodin se touláme malým městečkem Male popíjíme na jediném náměstí capuccino (Jirka víno) a v cca 15 hodin odjíždíme do hor. Přes Madonu di Campiglio sjíždíme k Pinzolo, abychom znovu dolinou Val di Genova nabrali ztracenou výšku. Dolinou vede úzká asfaltka, ale viděli jsme projíždět ve spodní části i autobus. Mýto pro osobák je 5.000,-- ITL zastavujeme ještě u mohutného vodopádu Di Nardis a konečné „strategické\\\" místo volíme ve výšce asi 1250 m u místa Todesca/Ragada. Balíme na 5 dní a v cca 18 hodin vyrážíme po cestě č. 207 směr sedlo Delle Toppette. Zpočátku stále proti proudu hlavním údolím (pěkný vodopád na řece), abychom dlouho hledali nenápadnou a špatně značenou odbočku z hlavní doliny Genova. (Před přechodem mostíku přítoku). Strmě stoupáme a funíme po zčásti vojenské cestě a nechápeme, že po ní mohl někdo nosit a dopravovat i něco jiného než sám sebe. V 21:15 využíváme nad hranicí lesa první možnost na postavení stanu na terase z 1. světové války (cca 2.100 m)

Úterý 26.6.2001
V cca 9:00 pokračujeme ve stoupání a brzy překonáváme první sněhová pole v závěrečné kotlině ztrácíme značku a směr a po konfrontaci s mapou vystupujeme a traverzujeme strmým sněhem do sedla Delle Topette (2899m). Ze sedla vystupujeme ke zbytkům vojenského opevnění. Kocháme se chvíli překrásným polokruhovým výhledem na okolní štíty a mohutné ledovce. Navazujeme se a přecházíme (jak postupně zjišťujeme) velmi bezpečný ledovec Della Lobba k chatě Lobbia Alta (3040m). Chata je první den otevřena 120 lůžek – jsme tam sami (členové Alpenverein 20.000 a nečlenové 40.000 ITL)

Středa 27.6.2001
Po ubezpečení od chataře, že pěkné počasí potrvá a že ledovec je bezpečný bez trhlin se tentokrát nenavázáni vydáváme po ledovci Del Mandrone směrem k Monte Adamellu. Ledovec překvapí svou „nekonečnou\\\" rozlehlostí, malým výškovým členěním a byl skutečně velmi bezpečný a nenáročný. Po „nekonečné\\\" pouti ještě téměř neposkvrněnou bílou plání (dlouho nevíme, který je vlastně ten pravý Monte Adamello) nacházíme konečně bivak v sedle pod vrcholem - Ugolini (3240m), odpočíváme a sušíme mokré boty, abychom vychutnali večerní slunce na Monte Adamellu. Večer se však zatahuje, obkličuje nás nepříjemná bouřka, prší a sněží cenou noc.

Čtvrtek 28.6.2001
Celý den jsme v mlze, mracích a nepříjemných výbojích (jako když odpalujete rachejtle na Silvestra) a na výstup na vrchol musíme opět zapomenout. Prší a sněží. Devítimístný bivak je nás plný zcela. Střídavě ležíme, jíme a pokukujeme okénkem, co počasí. Až k večeru probleskává slunce, ozařuje nedaleký vrchol Adamella a usínáme s nadějí v lepší zítřky . . .

Pátek 29.6.2001
Ráno nás čeká vymetené nebe, čerstvě napadaný nový sníh se všude kolem třpytí jako drahokamy. Dokonalá neposkvrněnost bílých plání a liduprázdnost všude kolem činí vše tak nějak sváteční. Snídáme a na lehko vyrážíme k vrcholu. Po strmějším začátku se dostáváme brzy na hřeben, který hrozí hlavně svými mohutnými převějem a srázy na druhou stranu. Vrcholový křížek se rychle blíží a brzy stojíme na vrcholu Adamella (3554 m). Viditelnost je skvělá, nikde ani živáčka,, jen my a nekonečné pláně ledovce Mandrone. Trochu neopatrně (dobře to dopadlo) se fotíme na mohutně převěji a kocháme se. Dole u bivaku jsme nato šup a brzy značkujeme svými pohorami zcela neposkvrněné pláně. Trochu se zatahuje a představa, že by se právě zde zhoršila výrazně viditelnost nás popohání po skutečně „nekonečném\\\" ledovci Mandrone. Dle mapy směřujeme k levé, velké moréně ledovce, ale zde je trasa neprůchodná. Přecházíme na pravou stranu a zde mezi občasnými trhlinami scházíme strmější část ledovce. Zde potkáváme po dlouhých dnech pět dnech zase lidi. Po 4 dnech sundáme s příjemným uspokojením mačky a zakrátko se již občerstvujeme pivečkem (to chutná . . ) na terase chaty Mandrone (2449m). Asi hodinu pod chatou nelézáme útulné, dobře schované tábořiště a s nádhernou výhlídkou do doliny usínáme.

Sobota 30.6.2001
Ráno sestupujeme do doliny Val di Genova a potkáváme již spousty vystupujících turistů. Sezóna již začíná. Po asfaltu se vracíme k autu a uzavíráme náš šestidenní okruh. Shazujeme pohorky a likvidujeme šťavnaté kompoty, které jsme mazaně nechali v autě. Zpátky vyjíždíme ještě do lyžařského střediska Monte Bondone a po strmém sjezdu do Trenta nás čeká již jen dálnice k domovu.

Neděle 1.7.2001
02:00 příjezd domů

v srpnu 2002 tam jedeme znovu...

Přidej komentář k tomuto článku:
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:

Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725