Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY POSLEDNÍ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR
Smlouva | Certifikát | Jak objednat | Nová registrace

Cykloturistika víkendy

Cykloturistika týdenní

Cykloturistika vícedenní

Turistika

Trekové trasy

Školy a kolektivy

Vyber zájezd jinak ...

Květen 2017
Po-tStLtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
(Zpět na seznam reportáží)

27.08.16 Petr Mikota

Velká země


Pro název článku si vypůjčím název známého filmu z divokého západu. Přesně totiž vystihuje jednu z vlastností Spojených států – všechno je tady větší. Osobní auta jsou větší, nákladní auta jsou větší, obytné přívěsy, návěsy a samostatné obytné vozy jsou velké jako autobus. A ten autobus si navíc za sebou táhne na tyči malé osobní auto.

Bez auta se nikam nedostanete. Chodníky jsou jen ve středu města a v okrajových částech se pěšky nechodí. Všechno je Drive thru – tj. že se to dá vyřídit z auta. Nejen rychlé občerstvení nebo káva ale i bankomaty a lekárny jsou dostupné z auta. Jsou zde restaurace, kde je deset terminálů, ke kterým se zajede autem. Rovnou z okna si vyberete jídlo, zadáte a potom si najedete k výdejnímu okénku. U banky není jen jeden bankomat, ale několik uspořádaných jako benzinová pumpa, aby se tam nejen mohlo autem, ale ani se nemuselo čekat ve frontě. Není výjimkou, když se může autem i na hřbitov. Všechny tyto služby vyžadují dostatek prostou, ale to není problém. Místem se při stavbě komunikací nešetří. Dálnice sice svými parametry neodpovídají evropským normám – jsou zvlněné, mají prudší zatáčky a užší odstavné pruhy. Zato dělicí pás mezi směry je široký 50 i více metrů. Kolem dálnice často vedou pomocné obousměrné komunikace pro místní dopravu. Velké jsou i vzdálenosti mezi osadami – 10-20 mil, na západě nezřídka i 50 mil.

Typická americká highway - silnice 1. třídy. Mezi směry široký pás, po stranách místní obousměrné komunikace.

Vlaky jsou delší a táhnou je někdy i čtyři lokomotivy. Když převáží kontejnery, dávají dva na sebe – asi nejsou na trati žádné podjezdy či tunely, nebo jsou také větší.Dálniční sjezdy jsou komplikovanější a několikaúrovňové – s betonem se nešetří. I při takto velkoryse řešených komunikacích je proti Evropě omezena rychlost. Maximální rychlost bývá 75mil/hod (120 km/hod), v okolí měst 65 mil/hod (104 km/hod). Ve městech je rychlost 30-45 mil/hod. Američtí řidiči jsou disciplinovaní a rychlost dodržují – toleruje se její překročení o 5 mil/hod. Pouze výjimečně jede někdo rychleji, nebo kličkuje mezi pruhy.

Jak se rozměřovala velká země
Podíváme se teď, jak se ta velká země rozměřovala. Při pohledu na administrativní mapu zaujmou dlouhé rovné hranice vedoucí podle rovnoběžek a poledníků. Že tak byly stanoveny hranice států v nekonečných, dosud neosídlených oblastech jsem věděl, ale že je to dotaženo až na jednotlivé pozemky drobných farmářů, to mě překvapilo. Už v roce 1785 země byla rozdělena na tzv. městské obvody o velikosti 6x6 mil, ty se dále dělily na čtvereční míle. Hlavní plošnou jednotkou v USA je akr. Jak už to u amerických jednotek bývá, musíme zapomenout na logiku metrické soustavy, kde jsou všechny jednotky ploch čtvercové. Ne tak ale akr – to je obdélník o rozměrech 201 x 20,1m (tedy poměr stran 1:10 – aspoň tohle je násobek deseti...). Jedná se vlastně o polní záhon. Podobná jednotka se u nás používala ve středověku. Když položíme osm záhonů za sebou a 80 vedle sebe dostaneme čtverec velikosti čtvereční míle = 640 akrů. Protože čtverečná míle je pro jednoho zemědělce moc – je to 258 ha - ujala se plocha 160 akrů, což je čtvrtina. Tato velikost potom vstoupila do dějin. Takto velké pozemky se přidělovali novým osídlencům, ti je obhospodařovali a krajina tak postupně dostávala podobu šachovnice. Za přidělenou půdu se platilo - v roce 1785se prodával 1 akr za 1 dolar. Ale 20. května 1862 podepsal president Abraham Lincoln tzv. Homestead Act, který přiděloval bezplatně každému zájemci 160 akrů půdy (129 ha). Tento zákon se stal významným politickým aktivem, který vedl k Lincolnovu znovuzvolení a napomohl vítězství Severu.


Podívejme se nyní na satelitní snímek na pomezí Texasu a Nového Mexika. Vidíme čtvercová políčka s vepsanými kružnicemi, které vytvořily zavlažovací systémy. Po hranicích pozemků byly vedeny polní cesty, které se měnily v silnice. Tento systém orientovaný ke světovým stranám má velmi praktický dopad na orientaci. Američané to ještě vylepšili a každá značka s číslem silnice je doplněna tabulkou, která uvádí, zda jedete na „WEST“ „EAST, SOUTH“ nebo NORTH“. Z vlastní zkušenosti vím, jak je to šikovné. Směrem na východ je pravidelnost menší, ale přesto je pravoúhlá orientace cest a pozemků v krajině patrná i z letadla. V Evropě je to nemyslitelné – síť komunikací se vytvářela po tisíce let a byla orientována směrem k centru historických států.

Administraticní mapa států s okresy (count) ukazuje na odlišný vývoj jednotlivých států i na různé zeměpisné podmínky. Pravoúhlá orientace je přesto výrazná.

 Přidej komentář k tomuto článku: 
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:


Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068; tel: +420 377 221 966; fax +420 373 720 307; mobil +420 603 879 725

webhosting: hostitel: FORPSI TOPlist ověřeno: Valid HTML 4.01 Transitional
design: Jan Nágr programming: Čestmír Kašpar
© 1999-2014 CK Loudatour