Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY VOLNÁ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR
Smlouva | Certifikát | GDPR osobní údaje | Povinné informace | Jak objednat |

Lyžování

Cykloturistika víkendy

Cykloturistika

Turistika

Trekové trasy

Vyber zájezd jinak ...

Listopad 2024
Po-tStLtSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
(Zpět na seznam reportáží)

09.01.12 Petr Mikota

Jede, jede mašinka...


Toto povídání je určeno těm, kterým učarovala romantika vláčků. Nebo těm, kteří se zajímají o historii a vývoj železnic. Ale i těm, kteří se chtějí na kole svézt po pohodlných trasách bez velkých stoupání (to nikdy neměly mašinky rády). Pojedeme na kole tak jak jezdily vlaky a to je kupodivu hodně odlišné od normální silnice. Ta vede rovnou na náměstí bez ohledu na kopce. Zato železnice se vine po úbočí kopců, tak aby neztrácela jednou dosaženou výšku a nádraží je prostě tam, kde to vyhovovalo železnici a ne kde by to chtěli cestující. Proto při průjezdu po takových cyklostezkách nevidíme průčelí domů, ale jejich zadní dvorky a proto jezdíme nepřístupným terénem, kudy by vozovou cestu vedl jen šílenec. Proto je to také romantické. A romantika, ta se v dnešní době cení.

Železnice zrušené
Při našich cyklotoulkách se stále častěji setkáváme s cyklostezkami vybudovanými na zrušených železničních tratích. Stává se z nich turistický fenomén dneška. Na přestavbu tratí na cyklostezky byly vynaloženy značné prostředky. Na mnoha místech nás překvapí rozsáhlé stavební úpravy, nové mosty a obnovené staniční budovy.
Zatímco u nás se s rušením tratí moc nepospíchá, jsou v Německu mnohem dále. Již několik let pravidelně jezdíme na jednodenní zájezdy po tratích v Hornofalckém a Bavorském lese. Schönsee – Nabburg – jedna z prvních a nejznámější. Je většinou prašná a za dobu, co po ní jezdíme už prodělala řadu změn. Stanice v Geisthalu, která byla ještě nedávno na spadnutí byla stržena a znova vystavěna. Naopak největší kamenný viadukt na trati je definitivně odstraněn – inu ani Němci nemají peněz na zbyt. Stále větší popularitě se těší trasa Eslarn - Neustadt a.d. Waldnaab známá jako Bocklradweg. Ta je ve své polovině od Vohenstraussu vybavena kvalitním asfaltovým kobercem vhodným pro bruslení. Poměrně nová je trať Bärnau – Wiesau. Když jsme před 10 lety jeli poprvé kolem Lesní Náby byly zde ještě koleje a nic nenasvědčovalo tomu, že tu někdy povede takto kvalitní cyklostezka.
Krátká odbočka z hlavní trati do Furt im Wald vedla ze stanice Bleichhammer do Rötz. Dnes se opět můžeme po její romantické trase údolím Schwarzachu projet na kole.
Ani šumavské podhůří nezůstává pozadu. Na úsecích Viechtach – Blaibach a Miltach – Bogen se s výhodou svezeme při našich toulkách mezi Regenem a Dunajem. Poslední trať kterou navštěvujeme je úsek dříve významné trati z Pasova do Prahy. Ta po uzavření našich západních hranic byla přerušena. Zatímco u nás funguje dodnes, Němci nevydrželi a postupně ji zrušili. Proto se dnes můžeme projet po kvalitní cyklostezce Haidmühle - Waldkirchen. Doufám, že budou v rušení pokračovat a že jednoho dne dojedeme až do toho Pasova... Tuto trať využívají v zimě běžkaři a vede po ní známá Adalbert Stifter Loipe. V novém katalogu nabízíme nyní pro poznání nejhezčích úseků bavorských tratí třídenní zájezd, abychom dali možnost i jiným než Plzeňákům.

Třebaže nevyhledáváme zrušené železnice cíleně, přesto si občas můžeme vychutnat jízdu v místech, kde dříve supěly po kolejích parní mašiny. Jedna z nejhezčích je trať Daun – Wittlich – Bernkastel-Klues. Tu projíždíme při zájezdu kolem Mosely. Je na ní několik tunelů a kvalitní asfalt.
V loňském roce byla otevřena významná cyklostezka vedoucí z Brennerského průsmyku do Vipitena v Itálii. Využívá několik dlouhých tunelů a má příjemné klesání. Poznáte ji na zájezdu Z Brenneru do Bolzana. I v Dolomitech se můžete projet po „kolejích“ mezi Cortinou a Toblachem. Výhledy na Tre Cimme nám budou odměnou.
Naše zájezdy vedou často do Středomoří, proto není divu, že jsme železnice našli i tam. Jedna z nejhezčích je v Chorvatsku na Istrijském poloostrově. Trať známá jako Parenzana vedla z Terstu do Poreče. Klikatila se vnitrozemím přes dva kopce a má několik tunelů. Před několika lety o ní ještě nikdo nejevil zájem, ale dnes už láká turisty znuděné ležením u moře. Chorvaté, kteří „provozují“ její větší část, ji už vybavili řadou informačních tabulí, vyhlídek a odpočívadel. Oproti stavu před lety přibylo i zábradlí na mostech. Co ale zatím chybí je kvalitní povrch. To ovšem není levná záležitost a Chorvatsko má zatím jiné priority. Po hrbolatém svršku se proto dá rozumně jet jenom v klesání – proto si dobře volte směr vaší trasy.

Železnice turistické
V mnoha případech narazíme na železnice dosud funkční, které jsou ale zajímavé svou historií, technickým provedením nebo romantickou krajinou, kterou procházejí. Takovým případem je Sardinie. Na tomto hornatém ostrově je celá síť úzkorozchodných železniček. Nazývají se Trenino Verde – zelený vlak a jezdí jenom v letní sezóně a vozí hlavně turisty. Trať vede hornatým divokým terénem, kde bychom mohli očekávat za každou zatáčkou bandity. My se vždy necháme od moře vyvézt do hor a potom na kolech sjíždíme zase k moři.
Na sousední Korsice také jezdí vlaky po horských tratích, ale nejsou tak romantické, protože jezdí celoročně a mají o něco širší koleje. Na Korsice najdeme i jednu zrušenou trať. Vedla po východním pobřeží v úseku Casamozza - Porto Vechio. Byla zničena při osvobozování ostrova během 2. svět. války a už ji neobnovili. Vede kolem naší základny v Ghisonacii, tak kdo by měl zájem, ukážu mu jí. Její části jsou využity jako silnice, většinu mostů dali do sběru a o náspy se postaralo počasí. Proto z ní najdeme jen zbytky, které nemají už cykloturistický význam. Znalec si přesto přijde na své.
Pravou zemí úzkorozchodných železniček je Německo – zejména to východní. Vybírám namátkově trať Lößnitzgrundbahn z Radebeulu kolem zámku Moritzburg do Radeburgu. Nedaleko odtud z lázní Bad Schandau jezdí do nitra labských pískovců tramvaj známá jako Krinitzbahn. Obě trasy můžeme navštívit v rámci zájezdů podél Labe. Zrušenou trať si vychutnáme i v zajímavém území Spreewaldu. Ve vesnici Burg je na bývalém nádraží malé muzeum, kde najdeme i pojízdnou školní třídu. Do zdejších bažin se totiž dříve dalo dostat jen na lodi nebo – vlakem.
No a co u nás? Již léta se diskutuje o rentabilnosti lokálních tratí, ale ty se zatím zuby nehty drží. Inu ČSD má asi více peněz Deutsche Reichsbahn. Je to dobře, protože až je konečně zruší budou pro budoucí cykloprovoz zachovány v kompletním stavu.
Zatím máme pro radost z jízdy jenom krátké úseky třeba Cheb - Waldsassen. Nově je budována cyklostezka Jáchymov – Ostrov. Už se na ní těším. A nesmíme zapomenout i na jednu trať, po níž se sice už neprojedeme, ale je to u ní velmi romantické. Vedla přes hřeben Krušných hor kolem Hory sv. Šebestiána do Marienbergu. Při našich lyžařských přejezdech obdivujeme zejména odvážné pilíře mostů.

Krušnohorskou želeleznici z Mostu do Moldavy a dále si ovšem můžeme stále vychutnat. Na české části, která je vyhlášena dokonce technickou památkou se svezeme romantickým vláčkem. Na saské straně zase máme 10 km pěkně upravené běžkařské stopy.

Železnice historické
Zatímco v budování cyklostezek ze starých tratí máme zpoždění, přece jen máme jeden primát. Je to bývalá koněspřežná železnice z Budějovic do Lince. Byla to první trať na kontinentě a její zbytky jsou po právu chráněny jako národní kulturní památka. K jejímu poznání máme v katalogu dokonce samostatný zájezd. V současné době se rýsuje i další historická tzv. Strousbergova železnice. Měla vést ze Zbiroha přes Komárov a Strašice do Rokycan. Nikdy nebyla dostavěna, protože její investor baron Strousberg zkrachoval. Cenné je na ní právě ten různý stupeň rozestavěnosti. Památkáři se nyní pokoušejí zajistit ji ochranu. Jak vidíte, je železniční historie stále živá. Mimochodem - kolem vede páteřní cyklotrasa Plzeň – Praha.

Nová kategorie zájezdů?
Je pozoruhodné, kolik tratí jsme již na našich akcích projeli. Už by se vyplatilo zavést novou kategorii zájezdů. Katalogy bychom potom mohli nabízet i na nádražích, protože logem bude parní mašinka, jíž se kouří z komínka ....

Zájezdy s logem mašinky Související články a fotoalba
Po zrušené železnici do Nabburgu reportáž
Bockl Radweg reportáž 2011
Podél lesní Náby
Podél Schwarzachu
Mezi Regenem a Dunajem
Zrušené železnice Bavorska
Bavorskou Šumavou na běžkách reportáž
Po trase koněspřežky z Budějovic do Lince reportáž
Podél Labe I a II
Spreewald reportáž
Údolím Mosely na kole
Z Brenneru do Bolsana
Sardinie na kole reportáž 1, reportáž 2
Korsikou na kole reportáž
Istrie na kole
Krušné hory - východ na běžkách Reportáž

 Přidej komentář k tomuto článku: 
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:


Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725

webhosting: hostitel: FORPSI TOPlist ověřeno: Valid HTML 4.01 Transitional
design: Jan Nágr programming: Čestmír Kašpar
© 1999-2017 CK Loudatour s.r.o