Takto jsme nazvali v katalogu náš cyklozájezd. V posledních letech byla vybudována řada pěkných cyklostezek vedoucích po tělesech zrušených železnic. Jezdíme po nich na našich zájezdech v bavorském příhraničí i v Alpách. Oprávněně očekáváte, že Vám nabídneme pohodovou jízdu po náspech a mostech, kudy v minulosti klusali koně táhnoucí vagony v podobě dostavníku. Musím Vás ale zklamat – není tomu tak. Provoz na konězpřežce do Lince byl ukončen mezi lety 1868 – 1872. V úseku Budějovice.- Rybník byla většina železničního tělesa použita při přestavbě na parní provoz. Jen některé úseky, které měly nevyhovující parametry byly „ušetřeny“. Ovšem, pokud vedla trať v polích byla postupně rekultivována opět na pole a louky. Do dnešní doby se proto zachovalo jen pár úseků většinou v lese. Ani po nich se ovšem jet nedá, protože jsou zarostlé a rovněž chybí mosty, které byly zpravidla dřevěné.
Zajímavější část nás čeká od stanice Rybník. Zde se totiž nová trať odchýlila od původní. Je to dáno tím, že stavitel koněspřežky – František Gerstner, zvolil pro překonání rozvodí Kerschbaumské sedlo, místo Heršláckého sedla. Byla to osudová chyba, která způsobila zpoždění a prodražení stavby. Ovšem díky tomu je v této části zachováno mnohem více úseků původní trati. Další část trati od Kerschbaumu do Lince byla navíc stavěna úsporným způsobem a zcela proti původním Gerstnerovým pravidlům. Proto nebyla tato část použitelná pro přestavbu na páru. Najdeme zde proto mnoho zajímavých mostů i úseků trati.
Kudy tedy pojedeme? Trasa vede po cestách a silnicích v okolí trati a jejím cílem je navštěvovat jednotlivé dochované části původní dráhy. Na našem území se zachovaly 3 stanice, několik strážních domků a celá řada úseků tratě ať už na náspu nebo v zářezu. Je zde i několik zbytků mostů. Tyto stavby jsou vyhlášeny za Národní kulturní památku. Návštěvník se při jejich objevování seznámí mimoděk i s postupy stavitelů, které jsou dnes sice již dávno překonané, které ale ukazují, jak těžko se rodil nový technický věk.
Navštívíme muzeum v Bujanově a zejména velkou expozici v Kerschbaumu, kde je i část rekonstruované trati včetně možnosti projížďky původním vozem. Užijeme si při hledání zbytků trati, vedoucí často divokým terénem. I když se neprojedeme na kole po náspech koněspřežky, přesto navštívíme místa zajímavá technicky i krajinově.
Přes tenhle most by se na kole ještě dalo jet.
Ale tímhle zářezem v romantickém terénu poblíž státní hranice by se kolo nedalo ani tlačit.
Takhle to viděli cestující v 19. století.
Pamětní deska staviteli železnice na nádraží v Rybníku.
... a nebo přes tvůj facebook profil:
Kde nás najdete?
Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725