Prosinec 2024 |
---|
Po | -t | St | Lt | Pß | So | Ne |
---|
| | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | | |
|
|
(Zpět na seznam reportáží)
04.03.10 Petr MikotaPo trase bývalé železnice Haidmühle – Waldkirchen
Již od roku 1867 připravovala bavorská a rakouská vláda stavbu železniční tratě mezi Pasovem a Čechami. V těchto místech vedla v minulosti známá Zlatá stezka zásobující Čechy alpskou solí. I v 19. století byla trasa stále důležitá zejména pro dřevařský a sklářský průmysl, ale i pro začínající turistiku.
První část stavby z Pasova přes Waldkirchen do Freyungu byla zahájena roku 1888 a zprovozněna o čtyři roky později. Další úsek na hranice byl zahájen až roku 1904 a dokončen v roce 1910. Dráha byla provozována pouhých 35 let. Po roce 1945 přerušilo Československo provoz přes hranici. Česká část v úseku Černý Kříž – Nové Údolí zůstala v provozu i když jen pro nákladní přepravu. Na Bavorské straně byla osobní doprava roku 1963 plně nahrazena autobusy. Zůstala jen nákladní přeprava. Ta skončila v úseku do Jandelsbrunn roku 1976. V roce 2001 byly konečně odstraněny i koleje mezi Waldkirchen a Jandelsbrunn a trať byla přestavěna na cyklostezku, která je v zimě upravována jako běžkařská stopa.
Trať stoupá od Černého Kříže (740 m) směrem k hranici a dále až do nejvýše položeného místa v sedle u osady Frauenberg ve výšce 900m. Zde překonává hlavní šumavský hřeben a klesá zvolna do Podunají. Waldkirchen leží již ve výšce jen něco přes 500m. Příjemné klesání bez jakýchkoliv kopců předurčuje trasu pro pohodové toulky na kole či na lyžích. Trať byla rekonstruována, opraveny mosty, doplněno zábradlí na mostech a vysokopoložených úsecích. Dvojice stop je pravidelně udržována a i při horších sněhových podmínkách bývá sjízdná. Podél trati jsou vybudována parkoviště a přístup k nim je označen z hlavní silnice tabulkami "Adalbert Stifter Geh und Radweg". Přístupová místa jsou zpravidla v místech bývalých nádraží. Jen v Haidmühle bylo postaveno velké parkoviště u stadionu na okraji obce.
V sedle Frauenberg odbočuje ze stopy lyžařská magistrála Bayerischewaldloipe která vede jednak k rozhledně na hoře Heidel, jednak na druhou stranu úbočím Třístoličníku do osady Lackenhauser na bavorsko – rakouském pomezí.
Turistická stezka byla pojmenována po spisovateli Adalbertu Stifterovi. Tento šumavský bard píšící německy a žijící v Horní Plané je obdivován již po generace jak v Čechách, tak v Rakousku i Bavorsku. Jeho knihy věrně popisují život na Šumavě, ale autor se ponořil i do historie a napsal román o počátcích rodu Vítkovců - předků pozdějších Rožmberků. V dnešní době je Stifter chápán jako sjednocující prvek české, německé a rakouské kultury. Kromě domku v Horní Plané, kde je malé muzeum, je turisty navštěvován monumentální pomník nad Plešným jezerem. Na Bavorské straně byla úbočím Třístoličníku vybudována naučná stezka s mnoha tabulemi, která vede do Lackenhauseru. Zde najdeme malý zámeček, kam Stifter zasadil část děje svého románu Vítek. Mnohé z hotelů a penzionů nesou jméno autora či jeho nejznámějšího hrdiny - Vítka.
Reportáž přibližuje náš zájezd v zimě 2010. Na našich cestách už tradičně objevujeme pro naše lyžaře nové terény.
... a nebo přes tvůj facebook profil:
|
|
|