|
(Zpět na seznam reportáží)
06.10.06 Honza BydžovskýŽelezniční pozdrav z Korsiky
Tak jsme letos v září zase navštívili středomořské Švýcarsko. Kromě lezení po horách a ježdění na kole jsme taky jezdili vláčkem. Je úžasné, co všechno tam ta železnice dokáže.
Koleje o rozchodu 1000 mm šplhaj neuvěřitelnými oblouky a smyčkami do kopců, zdolávají velmi členitý terén pomocí četných tunelů a viaduktů. Za zmínku stojí tunel u Vizzavony 8 km dlouhý, dále třeba Eifelův most u městečka Vivaria. Tento viadukt stál Korsičanům zato, aby mohl byt lépe obdivován, že postavili vedle silniční most, ze kterého je krásný pohled na mohutné pilíře a konstrukci mostu.
Vláčky - spojené dva motorové vozy Renault stáří odhaduji tak na 30 let - stěží zvládají nápor cestujících, divím se, že nepřidají v sezoně nějakou tu vozovou jednotku navíc. V době svého vzniku si myslím měla tato železnice asi význam především správní. Žádný průmysl tam nikdy nebyl - jedině tak svoz dřeva - a nebo chtěli Francouzi zaměstnat část obyvatel Korsiky? Ne stavěli to třeba zločinci?
Dnes železnice zaměstnává asi tak 200 stálých pracovníků. Vyskytuje se tam i několik lokomotiv značky Faur, sloužících hlavně k přepravě pracovních vlaků - pěkně se tam asi zapotí..
Jízda vláčkem je ovšem zážitek. Vlak uhání někdy až 80 ti kilometrovou rychlostí – obloukv, stoupání a přitom se ani příliš nehoupe a nekymácí. Jen charakteristický rytmus kol ve spojích kolejnic umocňuje požitek z jízdy. Mimochodem všechny spoje na kolejnicích jsou vzorně utažené - kontroloval jsem - celý svršek je vzorný a na trati se stále pracuje a udržuje. Jedině co se dá vytknout je, že není dostatečně vysekaný profil kolem trati, takže fotící železniční maniak vykloněný z okénka může dostat přes ústa tu fíkovníkem tu pínií či podobným křovím.
Vada na kráse ovšem je, nikde ani na pomníku žádná královna železnic. Prý tam jezdily malletky - musel to být zážitek, když tak supala do sedla u Vizzavony...
Sklonovníky jsem tam nikde neviděl, odhaduji stoupání někde v obloucích až 30 promile..
Je potěšitelné jak celých 270 km železnic žije velkým ruchem - v sezóně turisté - mimo prý hlavně studenti. Třeba mezi městy na pobřeží Calvi a IlleRousse jezdí vláčky jako tramvaje každou hodinu, rovněž tak mezi Bastií a Casamozzou..
Stavba železnic byla zahájena v 80. až 90. letech 19. století a vrcholu dosáhla v roce 1935, kdy zde bylo až 370 km železnic. Za 2. světové války byla železnice značně poškozena- takže větev z Casamozzi do Porta Vecchia už nebyla obnovena. Zbytku jsou ještě vidět tu a tam v krajině.
Služeb železnic využívají turisté i místní, třeba k přepravě automobilů. Mezi Bastií a hlavním městem Ajaciciem vám přepraví automobil za 3 hodiny. To po silnici stěží dokážete, i když jsou silnice většinou s velmi dobrým povrchem - kam se na ně hrabe Česko. Ale přeci jen se v hornatém terénu velice kroutí a místy jsou úzké.
Přetištěno z Časopisu Podvalník – občasníku přátel jindřichohradeckých úzkokolejek, březen 2006
Asi není třeba dodávat, že jízda železnicí je popsána ze zkušeností nabytých na zájezdě s LOUDATOUR.
... a nebo přes tvůj facebook profil:
|
|